De Kit


Welke bedrijven maken Cobrareplica's, eerst maar eens op internet zoeken. Er blijken een hoop bedrijven in Engeland en Amerika replica's in kit vorm te verkopen. Nu maar eens kijken of er ook bedrijven in Nederland zijn. Dat blijken er niet veel te zijn, maar in België zitten twee bedrijven net over de grens: L&B cars en Dax Benelux.


Zaterdag 10-08-2005


Allereerst kwamen we bij Willy Lambrechts, toen nog in de loods naast zijn huis. Vanaf 1993 is L&B cars leverancier van Pilgrim voor België en Nederland. Ze zijn bezig met een eigen Cobra op basis van BMW onderdelen en Marleen de vrouw van Willy houdt zich bezig met haar atelier waarzij interieurs en kappen maakt. Het was leuk bezoek waarbij een hoop werd uitgelegd door Willy en zijn medewerker. Zijn eigenbouw Cobra met BMW onderdelen, de Anaconda genaamd leek een mooi alternatief alleen de kit was nog niet helemaal compleet. Na een mooie folder en prijslijst van Pilgrim te hebben gekregen zijn we terug gereden naar Dax Benelux.

 

Bij John Kox van Dax Benelux aangekomen, stond een mooie Dax Tojeiro met een Chevy blok. Dit is dus hoe zo'n ding eruit hoort te zien. Toen dacht ik, dit gaat hem worden. Maar gelijk om een prijslijst gevraagd, zodat we deze thuis door konden nemen en berekenen hoeveel het hele project ongeveer zou gaan kosten.

 

 

 

 

 

     


Zaterdag 24-08-2005


Misschien is het gezien het keuren van de gemaakte cobra in Engeland en dan de invoeringskeuring in Nederland beter om een tweedehands cobra te kopen en deze dan op te knappen. Hij staat dan ten minste al op kenteken. Dus op internet naar tweedehands cobra's gezocht. Hier kwam ik Auto Eshuis uit Hardenberg tegen. Het is een stukje rijden, maar er stonden een hoop Cobra's. Vooral de in Africa gebouwde Superformance MK III modellen zien er supermooi uit. Qua tweedehands is er ook genoeg keuze.

      

Superformance MK III modellen via Duitse keuring een nieuwe auto of oldtimer kenteken

      

Superformance MK III volgens mij vanaf 75.000 euro

Er stonden twee cobra's die in aanmerking kwamen voor een restauratie. Er moet een V8 inzitten zodat dit op het kenteken staat en hij moet niet teveel kosten, omdat er een hoop aan veranderd word. Deze twee dingen gaan niet samen, dus wat nu?


Zaterdag 05-08-2006


Na een jaar informatie inwinnen op internet en het bezoeken van meetings van de Cobra Club Nederland, moet je toch weten wat je wilt. Ons nieuwe huis met aangebouwde garage is al klaar en er is inmiddels genoeg gespaard.

Besloten om op de Continental Kitcar Show de knoop door te hakken, een Pilgrim Sumo of een Dax Tojeiro kopen. De dax is een stuk duurder, en is hij nou zoveel mooier en beter?

Na een rondje te hebben gelopen en diverse Cobra's te hebben bekeken gekozen voor:

Een Pilgrim Sumo. Hier kan ook een V8 in en de prijzen zijn een stuk beter te doen dan de Dax. En de grijze Sumo die er staat is wel heel mooi.

Gelijk met Willy Lambrechts van L&B cars de benodigde eerste onderdelen doorgenomen en besteld. Afgesproken om een aanbetaling te doen en de benodigde donordelen op te halen in België.


De Pilgrim Sumo MK III

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste onderdelen van Pilgrim die je nodig hebt om de Cobra te bouwen. Hiernaast heb je een aantal onderdelen van een Ford Sierra, Ford Scorpio of een Jaguar nodig. Ik heb gekozen voor onderdelen van een Ford Scorpio V6. Hierbij heb je achter ook remschijven en de onderdelen zijn makkelijker te verkrijgen dan Jaguar. 

Klik op de onderstaande plaatjes om de pagina's van de Pilgrim folder te bekijken.